Jeżeli kiedykolwiek puszczałeś/aś reklamy przez menedżera reklam na Facebook, to na pewno Twoim oczom ukazały się cele reklamowe. Jest to podstawowy sposób określenia, na jaki rezultat liczymy podczas najbliżej kampanii reklamowej. W dzisiejszym wpisie omówimy wszystkie cele reklamowe, abyś mógł/mogła wybrać odpowiedni do Twoich potrzeb.

FB cele reklamowe


Podział celów reklamowych.

 

W momencie kiedy powstaje ten wpis, jest ich 11*. Cele reklamowe podzielone są na 3 kategorie tj. świadomość, działania i konwersja. Każda kategoria pozwala uzyskać różne rezultaty. Zacznijmy od świadomości.

*Na ten moment dostępnych jest 10 celów reklamowych. Spowodowane jest to pandemią koronawirusa, który wykluczył cel Ruch w firmie.

Grupa „Świadomość”

Grupa ta dzieli się na dwa cele reklamowe. Na rozpoznawalność marki oraz zasięg. Cele reklamowe z tej grupy charakteryzuje niski koszt dotarcia do bardzo dużej liczby odbiorców. Oba cele mają za zadanie wyświetlić się jak największej liczbie osób i wiele razy(są tu różnice między zasięgiem, a rozpoznawalnością). Cele te używane są zazwyczaj na samej górze lejka zakupowego.

Zasięg 

Jak sama nazwa wskazuje, kampanie okraszone tym celem mają za zadanie dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Głównym miernikiem skuteczności (KPI – Key Performance Indicator) jest tutaj koszt tysiąca wyświetleń reklamy(CPM). 

Zasięg to idealny cel na samą górę lejka sprzedażowego. Świetny w budowaniu świadomości marki. Zadaniem zasięgu nie jest sprzedaż czy kierowanie ruchu na twoją stronę reklamową(choć zdarzają się wyjątki), ale po prostu pokazać się jak najszerszemu gronu odbiorców. Dlatego podchodź do wyboru celu z pełną świadomością, na jaki rezultat liczysz i jaki możesz uzyskać. Często przy kampaniach zasięgowych wykorzystuje się materiał wideo. Wideo jest świetnym sposobem na pokazanie się odbiorcy i poznanie nas. Taki format bardziej przykuwa uwagę i zatrzymuje ją na dłużej niż statyczna grafika. Możemy później uruchomić kampanię remarketingową na ludzi, którzy obejrzeli jakiś procent filmu(Ci którzy obejrzeli 50% filmu są bardziej zainteresowani tym co oferujemy, niż Ci co obejrzeli kilka % i wyłączyli), ale o tym będzie więcej w innym wpisie. 

Rozpoznawalność marki

Ma na celu dotarcie do – jak to mówi Facebook – osób skłonnych do zapamiętania naszych reklam. Niebieski portal za pomocą swojego algorytmu wyświetli reklamę osobom, które z największym prawdopodobieństwem bedą w stanie  przypomnieć sobie naszą reklamę w następnych dwóch dniach. Podstawowe wskaźniki mierzone przy tym rodzaju celu to zasięg, kliknięcie, częstotliwość, czy wskaźnik zapamiętania reklamy, który nie oszukujmy się, nie jest dokładny. Facebook informuje nas również, że może przeprowadzić krótką ankietę wśród niewielkiej części grona odbiorców. 

Ja ze swojej strony odradzam korzystanie z tego celu reklamowego. Możliwości optymalizacji oraz składania propozycji jest mocno ograniczona. Nie podoba mi się również, niejasny sposób miernika sukcesu, jakim niebieski portal nas raczy. 

Zdecydowanie bardziej polecam pierwszy z omówionych celów, czyli zasięg.

Grupa „Działania”

Ta grupa jest najobszerniejsza i chyba najczęściej wykorzystywana. Zawiera aż 6 celów reklamowych, a mianowicie: Ruch, Aktywność, Instalacje aplikacji, wyświetlenia filmu, pozyskiwanie kontaktów oraz wiadomości. 

Wyżej wymienione cele najczęściej (choć nie zawsze) wykorzystywane w niższej części lejka sprzedażowego. Ta grupa jest dużo bardziej bezpośrednia aniżeli poprzednia. Przy działaniach w obrębie tego zestawu celów, oczekujemy od naszego odbiorcy już konkretnego działania. 

Omówmy więc po kolei każdy cel:

Ruch 

Chyba najpopularniejszy i najczęściej wykorzystywany cel w menedżerze reklam. Wybierając ruch niejako mówimy Facebook’owi, żeby wyświetlił reklamę takim osobom, które w danym momencie, z największym prawdopodobieństwem przejdą na stronę internetową lub aplikację, którą podajemy w reklamie. Za jego pomocą możemy za stosunkowo niewielkie pieniądze, wysłać sporą liczbę użytkowników na witrynę. Miernikiem skuteczności są kliknięcie przekierowujące do witryny oraz aktywność w aplikacji. 

Cel ten potrafi czasem przynieść zadowalające wyniki sprzedażowe. Ale nie zapominajmy, co jest jego głównym zadaniem.

Co więcej, dzięki SDK(Software Developer Kit) od Facebook’a jesteśmy w stanie optymalizować kampanie pod kątem instalacji aplikacji, czy nawet zdarzeń wewnątrz niej. Daje to ogrom możliwości działom marketingowym w firmach zajmujących się tworzeniem aplikacji. 

Aktywność

Ten cel rozbija się na trzy podcele: aktywność dotycząca posta, polubienia strony oraz reakcje na zaproszenie na wydarzenia.

 

  • Aktywność dotycząca posta najprościej ujmując to ten nasz przycisk „promuj post”. Taki rodzaj celu aktywność pozwala zwiększyć liczbę aktywności wobec naszego posta. Należy jednak pamiętać, że aktywność to nie tylko reakcje typu „lubię to” ale również powiększenie zdjęcia, kliknięcie w post, komentarz czy zatrzymanie się podczas scrollowania feed’a na naszym poście. 

  • Polubienia strony to nic innego jak uruchomienie reklamy, która ma na celu pozyskanie nowych fanów naszego fanpage’a na Facebook’u.

  • Reakcje na zaproszenie na wydarzenia – pozwala uzyskać więcej interakcji wobec utworzonego przez nas wydarzenia

Instalacja aplikacji

Dzięki temu celowi, jesteśmy w stanie dotrzeć do odpowiednich użytkowników i zwiększyć liczbę instalacji naszej aplikacji. 

Wyświetlenia filmu

Zadanie jakie otrzymuje FB po wyborze tego celu reklamowego, to znalezienie jak największej liczby osób, które obejrzą powyżej 10 sekund naszego materiału wideo. Wybór tego celu wydaje się być najtrafniejszy dla firm wykorzystujących wideo do własne promocji. Często ludzie mnie pytają, czy chodzi tutaj o zdobycie jak największej liczby wyświetleń i Watch time filmu na serwisie YouTube. Odpowiedź brzmi – Nie. Film, który zamierzamy promować wgrywamy bezpośrednio na Facebook.

Pozyskiwanie kontaktów (Lead Ads)

Według mnie jeden z bardziej atrakcyjnych celów reklamowych. Wykorzystywany głównie w branżach usługowych, szczególnie w tych, gdzie sprzedaż opiera się o bezpośredni kontakt z doradcą, handlowcem etc. Co to jest kampania leadowa? Za jej pomocą jesteśmy w stanie pozyskiwać od osób zainteresowanych naszą usługą konkretne dane, które nas interesują. Co ciekawe, do pozyskiwania danych nie potrzebujemy tworzenia stron typu squeez page/landing page, gdyż formularz tworzymy na platformie Facebook. Kolejną wspaniałą wiadomością jest to, że pola z danymi w formularzu, wypełniają się same po kliknięciu w reklamę przez użytkownika (tak, Facebook ma takie dane, kilka lat temu każdy musiał przejść uwierzytelnianie dwuskładnikowe swojego konta, nie mówiąc już o wszystkich innych danych jakimi dzielimy się na FB). Użytkownik musi zaakceptować jeszcze wszystkie zgody marketingowe i wysłać do nas formularz. Potrzebujemy na potrzeby tworzenia formularza podać link do naszej polityki prywatności. 

Warto pamiętać, że im mniej danych żądamy od odbiorcy, tym większa skuteczność takiego formularza. Dlatego zbierajmy tylko niezbędne dane, np. imię i numer telefonu i preferowana godzina kontaktu. 

Wiadomości

Ten cel pozwoli nam zmaksymalizować zapytania do naszej firmy przez messengera. Idealny do interakcji potencjalnego klienta z naszą firmą. Możemy w czasie rzeczywistym odpowiedzieć na pytania i wątpliwości nadawcy. Trzeba jednak pamiętać, że czas reakcji na wiadomość od klienta powinien być jak najkrótszy. 

Grupa „Konwersja”

Cele z tej grupy mają za zadnie maksymalizować ilość konwersji (pożądane zdarzenia) takich jak: sprzedaż, pozyskanie kontaktu, wypełnienie formularza na stronie etc.

Konwersje

Cel reklamowy, który optymalizuje swoje działania pod kątem „dowiezienia” jak najwyżej liczby konwersji. Jak już wyżej napisałem, konwersją może być sprzedaż, wypełnienie formularza, zapis do newsletter’a, przejście do zakładki kontakt czy pobranie darmowego ebook’a. Tylko skąd Facebook ma wiedzieć, że ktoś wypełnił u mnie formularz na stronie? W tym momencie z pomocą przychodzi piksel Facebook’a. To kawałek kodu, umieszczany w sekcji head naszej strony. Pozwala on na zbieranie danych o użytkownikach będących na naszej stronie. Łączy osobę na Twojej stronie z jego kontem na FB i „łapie go do twojej grupy odbiorców” 

Wracając do celu „konwersja. Według samego Facebook’a, to najbardziej dopracowany i zaawansowany cel reklamowy w menedżerze. Nie od dzisiaj krąży informacja, że do poprawnego działania i optymalizacji takich działań, Facebook potrzebuje minimum 50 konwersji tygodniowo. Może zebranie 50 osób do listy mailingowej nie jest dużym wyzwaniem, to o tyle wygenerowanie 50 zakupów tygodniowo może nim być. Są jednak sposoby, jak sprawnie poradzić sobie w przypadku takiego problemu. Myślę jednak, że ten temat zasługuje na osobny wpis. 

Sprzedaż z katalogu 

Jest to cel idealnie skrojony pod branżę e-commerce. Jednak do promocji produktów z naszego katalogu, musimy go wcześniej zrobić. Do tego potrzebujemy mieć założony Business Facebook Manager, dzięki któremu możemy szybko stworzyć nasz katalog dzięki plikowi .xml lub jako product feed. Kiedy katalog jest już gotowy, możesz wyświetlać reklamę typu „sprzedaż z katalogu”. Możesz wyświetlać reklamę dynamiczną, która pokaże użytkownikom produkty, które właśnie przeglądali albo mieli w koszyku ale nie ukończyli procesu zakupowego. Sprzedaż z katalogu jest o tyle atrakcyjniejsza od sprzedaży np. W kreacji z karuzelą, że jeżeli dany produkt się skończy to Facebook nie będzie go wyświetlał. 

Wizyty w firmie 

Wiele osób zastanawia się, kto używa tego celu. Niewątpliwie nie jest on najczęściej wybieranym spośród wszystkich dostępnych. Cel ten jest idealny dla firm, które mają kilka oddziałów. Polega on na wyświetlaniu reklamy osobom w określonej odległości od lokalizacji naszego lokalu. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość dodania do reklamy wskazówki dojazdu do naszej firmy. W tym momencie cel ten jest zablokowany z powodu COVID-19. 

Jeżeli masz jakieś pytania odnośnie celów reklamowych w menedżerze reklam Facebook’a, to napisz do mnie śmiało chętnie z Tobą porozmawiam na ten temat. A jeśli uważasz, że ten wpis był dla Ciebie pomocny to go udostępnij lub wyślij znajomemu, któremu może się przydać. 

Możesz mnie znaleźć również tutaj.