Co to jest piksel Facebooka?
W rzeczywistości piksel Facebooka to kawałek kodu wklejanego na naszą stronę internetową. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zbierać dane o użytkownikach, którzy odwiedzili naszą witrynę. Warto zaznaczyć, że piksel zbiera dane o wszystkich użytkownikach, a nie tylko tych, którzy weszli na naszą stronę z FB. Dzięki pikselowi możemy mierzyć skuteczność naszych Facebook’owych reklam, śledzić konwersje (pożądane zdarzenia np. Zakup), czy tworzyć niestandardowe grupy odbiorców. Ten niedługi kawałek kodu daje nam duże możliwości, ale o nich przeczytasz niżej.
Oczywiście do tworzenia reklam na Facebook, nie potrzebujesz zainstalowanego piksela Facebook’a. Jeżeli jednak chcesz, aby Twoje działania reklamowe na Fejsie weszły nie jeden, a trzy poziomy wyżej, polecam Ci to zrobić.
Korzyści z posiadania odpowiednio wgranego piksela Facebook’a.
Korzyści, jakie wynikają z wgranego piksela, są bardzo duże. Dane o użytkownikach i ich zachowaniach na naszej stronie internetowej, to woda na młyn dla skutecznych działań marketingowych.
Remarketing na Facebook i Instagram.
Myślę, że na potrzeby tego przykładu zacznę od wytłumaczenia czym jest zimny i ciepły ruch. Zimny ruch to najprościej mówiąc użytkownicy, którzy dotychczas nie mieli styczności z naszą marką. Najlepiej przypomnieć sobie, kiedy ostatni raz zobaczyliśmy jakieś ubranie, czy przedmiot po raz pierwszy i od razu kupiliśmy. Mówi się, że odbiorca potrzebuje średnio 8-15 kontaktów z marką, aby zdecydować się na zakup. I tymi kolejnymi kontaktami ocieplamy odbiorców. Dajemy się poznać, pokazujemy problem i to, że mamy rozwiązanie. Przedstawiamy korzyści naszego produktu bądź usługi itd. Do tego typu działań służy remarketing. Czyli kierowanie przekazu reklamowego do osób, które miały styczność z naszą marką lub wykonały pożądane przez nas działania.
Piksel Facebooka pozwala na kierowanie reklam do osób, które były na naszej stronie, czy nawet konkretnej podstronie. Możemy to zawęzić nawet do częstotliwości. Np. Stworzyć grupę odbiorców, którzy byli na podstronie kontakt, grupę odbiorców, którzy byli na podstronie kontakt minimum dwa razy, czy grupę użytkowników, która była na podstronie kontakt dwa razy, ale nie wypełnili formularza kontaktowego.
Takie grupy odbiorców są o wiele bardziej „kaloryczne”. Kto z większym prawdopodobieństwem zgłosi się do Ciebie? Osoba, która była na podstronie kontakt Twojej firmy dwa razy, czy osoba, która widzi Twoją firmę po raz pierwszy? Każdy na to pytanie powinien sam sobie odpowiedzieć.
Kolejnym przykładem jest remarketing dynamiczny. Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, którego nie śledziła reklama przeglądanych niedawno butów, czy innego produktu. Jest to bardzo skuteczna forma reklamy, szczególnie dla sklepów internetowych.
Tworzenie niestandardowych grup odbiorców i grup do nich podobnych.
Myślę, że poruszyłem trochę ten temat w części o remarketingu. Niemniej jednak warto go poszerzyć. Piksel Facebook’a pozwala nam tworzyć grupy niestandardowych odbiorców, którzy wykonali pożądaną przez nas czynność: odwiedzili konkretne podstrony, spędzili na konkretnej podstronie określony czas, przewinęli jakąś część strony, czy kliknęli konkretny przycisk. Pozwala to na precyzyjne dopasowanie przekazu reklamowego do odbiorcy. Grupy niestandardowych odbiorców są bardzo istotne dla każdego performance marketera.
Jednak kolejnym działaniem, które bardzo pomaga w skutecznym marketingu, jest tworzenie grup podobnych odbiorców tzw. Lookalike Audience. Na czym to polega?
Mówimy Facebook’owi, żeby znalazł od 1% do 10% ludzi najbardziej podobnych do naszej grupy odbiorców w danej lokalizacji. Podczas kampanii skierowanej do grupy podobnych odbiorców pamiętajcie, żeby wykluczyć grupę niestandardową, z której ta została stworzona. Wiem, że grupa podobna nie powinna zawierać osób z grupy niestandardowej, jednak zawiera jakąś jej część.
Uważam, że jest to jedna z najskuteczniejszych form dotarcia z przekazem do nowych odbiorców. Można również zebrać listę naszych najlepszych klientów, wgrać ją do menedżera reklam i znaleźć 1% ludzi najbardziej do nich podobnych (chociaż do tego piksel nie jest potrzebny). Piksel Facebooka jest potrzebny do tworzenia grup na podstawie zachowania odbiorców na naszej stronie internetowej.
Śledzenie konwersji.
Piksel Facebook’a pozwala nam również na śledzenie konwersji po przejściu na naszą stronę z reklamy. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć skuteczność naszych kampanii reklamowych.
Dzięki innym danym zbieranym przez piksel tj. dane demograficzne, urządzenie, z jakiego korzystają czy lokalizacja, jesteś w stanie optymalizować reklamy i osiągać jeszcze lepsze rezultaty.
Żeby zbierać takie dane musisz najpierw tego piksela dodać do Twojej strony internetowej. Jak to zrobić? Przeczytasz poniżej..
Dodawanie piksela Facebook’a na stronę www.
Wyróżnia się 3 sposoby dodania piksela do Twojej strony:
- Wgranie kodu do sesji head ręcznie
- Wykorzystanie wtyczki
- Implementacja za pomocą Google Tag Managera
Zacznijmy od ręcznego wgrania kodu śledzenia do sekcji head na przykładzie strony opartej o CMS Wordpress. Jeżeli jednak nie czujesz się na siłach, żeby to zrobić samodzielnie, zgłoś się do kogoś bardziej doświadczonego z prośbą o pomoc. Sam korzystam z ostatniego sposobu, który dzisiaj omówię, czyli Google Tag Manager. Osobom najmniej doświadczonym polecam dodawanie piksela za pomocą wtyczki.
Wracając do tematu..
Pierwszy sposób.
Po pierwsze logujesz się do swojego menedżera reklam. Przechodzisz do zakładki „Menedżer zdarzeń”, gdzie następnie wybierasz „Utwórz piksel” lub „+ Dodaj nowe źródło danych”, jeżeli to Twój kolejny piksel na nowym koncie reklamowym w Business Managerze. Przechodzisz przez cały proces, który jest bardzo intuicyjny. Wybierasz „Dodaj ręcznie kod piksela do witryny”.

Następnie wyświetli Ci się Twój kod piksela.

Klikając w kod, od razu kopiujemy go do schowka. Następnie przechodzimy do naszego panelu WordPress. Tam na pasku po lewej stronie wybieramy „Wygląd”, a następnie „Edytor Motywu”.

Kiedy już jesteśmy w edytorze motywu z przewijanej listy po prawej wybieramy sekcję „header.php”. Znajdujemy znacznik zamykający </head> i nad nim wklejamy nasz skopiowany do schowka kod piksela Facebook’a. Po wklejeniu piksela, zapisujemy wszystko przyciskiem „Zaktualizuj plik”.

Wracamy do Menedżera zdarzeń na naszym koncie reklamowym. Możemy wejść na nowej karcie przeglądarki, na naszą stronę z już wgranym pikselem. W menedżerze zobaczymy, czy piksel jest aktywny i czy odbiera zdarzenie (czasami pokaże ostatnią aktywność po kilku minutach).

Drugi sposób instalacji piksela Facebook’a – za pomocą wtyczki.
Zaczynamy tak samo, jak wcześniej. Tworzymy piksel Facebook’a w naszym menedżerze zdarzeń. Jednak tym razem wybieramy opcję „Dodaj kod przy użyciu integracji partnera”.

Następnie wybierasz partnera, na którym działa Twoja strona, powiedzmy WordPress.

Po czym przechodzisz „za rękę” przez banalny proces instalacji wtyczki oraz wklejenia swojego ID pixela we wtyczce. To naprawdę proste i wiem, że sobie poradzisz. Jeśli Ci się nie uda lub masz jakieś wątpliwości, śmiało, napisz do mnie. Chętnie Ci pomogę.
Trzeci sposób instalacji piksela Facebook’a – Google Tag Manager.
Po utworzeniu piksela wybieramy opcję „Dodaj kod przy użyciu integracji partnera”. Tam spośród listy partnerów wybieramy „Menedżer tagów Google”.

Następnie przechodzimy przez cały proces, zgodnie z instrukcją od Facebooka. Będziemy musieli zalogować się na konto Google, które jest powiązane z Google Tag Manager wgranym na naszej stronie. Integracja niestety jedynie wrzuca standardowy kod piksela na każdą podstronę. Zdarzenia standardowe oraz niestandardowe musimy wgrać manualnie lub w ustawieniach piksela. Jeżeli nie masz wgranego GTM, co również wiąże się z ingerencją w kod strony, rekomenduję Ci użycie wtyczki.
Śledzenie zdarzeń
Piksel Facebook’a na naszej stronie pozwala zbierać dane dotyczące zdarzeń na naszej stronie. Co to jest zdarzenie? To określona akcja, jaką wykonał użytkownik na Twojej stronie. Możesz wykorzystać zdarzenia standardowe lub samemu zdefiniować niestandardowe.
Zdarzenia standardowe, jakie Facebook nam udostępnia to:
- Wyświetlenie zawartości
- Dodanie do koszyka
- Dodanie do listy życzeń
- Dokończenie rejestracji
- Dodanie informacji o płatności
- Przejście do kasy
- Pozyskanie kontaktu
- Zakup
- Wyszukiwanie
Google Tag Manager pozwala nam również na tworzenie zdarzeń niestandardowych. Możliwości jest bardzo wiele, przedstawię kilka:
- Określony czas spędzony na danej stronie,
- Kliknięcie w określony przycisk, grafikę czy tekst,
- Przewinięcie konkretnego procentu strony,
- Możemy nawet takie zdarzenia połączyć.
Do zdarzenia możemy dodać wartość pieniężną, co pozwoli nam przy optymalizacji reklam. Jeżeli koszt pozyskania np. adresu e-mail jest wyższy niż koszt maksymalny, jaki sobie ustaliliśmy, może trzeba pomyśleć o zmianach w kampanii?
Co do tworzenia zdarzeń niestandardowych, powstanie oddzielny wpis.
Konwersje niestandardowe:
Nie każde zdarzenie jest konwersją, ale każda konwersja jest zdarzeniem.
Konwersja to po prostu pożądane przez nas zdarzenie, np. Zakup, wypełnienie formularza, przejście na stronę kontaktową. Na drodze do konwersji może stać kilka zdarzeń. Facebook powala tworzyć konwersje niestandardowe w oparciu o konkretny adres URL lub na podstawie zdarzenia standardowego, lub niestandardowego. Dzięki temu możesz optymalizować swoją kampanię reklamową, pod określoną konwersję np. Wypełnienie formularza kontaktowego.
Pamiętaj, że jeżeli chcesz przenieść swój marketing na Facebook’u na wyższy poziom, to piksel Ci to umożliwi. Dlatego nie zwlekaj i niezwłocznie go zainstaluj! 🙂
Mam nadzieję, że ten wpis był dla Ciebie pomocny. Jeżeli tak, podziel się nim ze znajomą osobą, która może go potrzebować lub po prostu udostępnij go w swoich mediach społecznościowych. Dzielenie się wiedzą to wspaniała sprawa, dziel się i Ty.
Ja z tego miejsca serdecznie Ci dziękuję za wytrwanie do końca.
Do napisania!