Postaw na remarketing na Facebooku! Sprawdź, jakie są jego możliwości.
Wiedziałeś, że aż 92% pierwszych odwiedzin w sklepie internetowym nie kończy się zawarciem transakcji? W większości przypadków to właśnie remarketing na Facebooku i Instagramie kończy sprzedażowe dzieło, wyświetlając reklamy przypominające Ci o ofercie produktowej bądź usługowej. Kampanie remarketingowe na Facebooku uważane są za jedne z najskuteczniejszych (i najtańszych) form dotarcia do konsumentów.
W tym tekście przybliżę Ci temat kampanii remarketingowej w ekosystemie Facebooka i Instagrama. Z tekstu dowiesz się, jak działa remarketing dynamiczny, w jaki sposób użytkownik jest atakowany taką formą reklamy, a także ile kosztuje remarketing.
Czym jest i jak działa remarketing na Facebooku?

Remarketing polega na kierowaniu przekazu reklamowego do osób, które odwiedziły Twoją stronę internetową lub w inny sposób weszły w interakcje z oferowanym przez Ciebie produktem bądź usługą. Triggerem (czyli wyzwalaczem) kampanii remakretingowych może być na przykład:
- odwiedzenie sklepu internetowego, jak i stacjonarnego,
- obejrzenie wideo,
- zapisanie się do newslettera,
- utworzenie konta w aplikacji mobilnej,
- wejście w interakcję ze stroną na Facebook (fanpage),
- wejście w interakcję z kontem na instagramie,
Odbiorca kampanii remarketingowych może być precyzyjnie targetowany przez reklamy remarketingowe, dzięki czemu koszt kliknięcia i pozyskania leada za pośrednictwem tego typu reklamy na Facebooku jest wyjątkowo atrakcyjny.
Ale jak to działa? Całkiem prosto. Kampania remarketingowa działa na podstawie skryptu, który zapisuje pliki cookies (ciasteczka) w przeglądarkach użytkowników, którzy odwiedzają podstronę witryny lub sklepu. Następnie skrypt ten dostarcza informacje systemowi Facebook Ads dane dotyczące zachowania użytkowników na danych podstronach.
System reklamowy jest w stanie sprawdzić, jakie zdarzenia zaszły na danej stronie podczas wizyty użytkownika. Na tej podstawie możliwe jest odpowiednie targetowanie użytkowników w ramach ustawianych kampanii remarketingowych.
Kampania remarketingowa co to jest?
Czym jest remarketing? O ile marketing na Facebooku oraz w innych kanałach komunikacyjnych sprowadza się zwykle do zwiększania zasięgów i docierania z reklamami do nowych potencjalnych klientów, o tyle kampanie remarketingowe kierują swój przekaz reklamowy do użytkowników, którzy już zetknęli się z marką, jej produktem bądź usługą.
Dzięki temu remarketing pozwala spersonalizować komunikację poprzez zawężanie grup odbiorców reklam segmentowanych na remarketingowe grupy odbiorców, czy inaczej – listy remarketingowe.
Gdzie wyświetlają się reklamy oparte o remarketing?
Jeśli prowadzisz działania remarketingowe, reklamy Twojej firmy mogą wyświetlać się w wielu różnych miejscach i zapewniać o wiele szerszy punkt styku Twojej marki z potencjalnym klientem. Reklama Twoich produktów i usług może być wyświetlana m.in. na:
- Facebooku,
- Instagramie,
- Messengerze,
- WhatsAppie,
- ekosystemie Facebook Audience Network (są to aplikacje, które udostępniają miejsca reklamowe Facebookowi. Należy do nich np. Tinder).
Dzięki tak dużej liczbie miejsc, w których możesz puścić swoją reklamę remarketingową, zapewniasz sobie o wiele większą skalę działań marketingowych przy ograniczonym budżecie. Miejsca, w których wyświetlają się reklamy oparte o remarketing mogą być dobierane automatycznie lub ręcznie. Facebook rozdysponowuje budżet reklamowy przeznaczony na kampanię remarketingową na dane umiejscowienia według skuteczności.
Sprawdź również ten wpis: Reklama na Facebook dla małej firmy?
Jakie są rodzaje remarketingu?
W systemie Facebook Ads do wyboru są 2 rodzaje remarketingu – remarketing dynamiczny oraz remarketing manualny.
Remarketing dynamiczny polega na oddaniu kierownicy w ręce algorytmu, który dzięki pikselowi facebooka lub API konwersji wie, jakie treści przegląda użytkownik. Nestępnie wyświetla reklamy z tymi produktami, które użytkownik oglądał. Najczęściej ten sposób wykorzystywany jest w sklepach internetowych.
Z pewnością kojarzysz moment, że przeglądane przez Ciebie buty (kilka modeli) “chodzą” za Tobą po internecie.
Remarketing standardowy (manualny) polega na tym, że treść remarketingu należy ustawić samodzielnie. Konieczne jest własnoręczne dobranie wideo lub grafiki, copy. Ten rodzaj jest częściej wykorzystywany w przypadku usług lub pojedynczych produktów.
Co daje remarketing na Facebooku?
Korzystając z remarketingu na Facebooku oraz z odpowiednio przemyślanych i wdrożonych kampanii remarketingu, Twój biznes może zyskać mnóstwo wymiernych korzyści.
Według badania ReadyCloud Suite aż 70% leadów, którzy widzieli reklamę śledzącą, chętniej dokonuje zakupu. Co więcej, współczynnik CTR (stosunek wyświetleń reklamy do kliknięć w nią) kampanii remarketingowych jest często wielokrotnie wyższy, niż CTR standardowych reklam na zimny ruch, czyli do osób, które mają styczność z naszą marką po raz pierwszy. Co więcej, użytkownicy, którzy znaleźli się na listach remarketingowych aż o 18% częściej wraca do porzuconych koszyków w sklepach internetowych i dokonuje zakupów.
Na tym korzyści z remarketingu na Twojej witrynie się nie kończą. Według badań Wishpond retargetowanie reklam pozwala zwiększyć ruch na stronie nawet o 726% w ciągu miesiąca! Jednocześnie reklamy remarketingowe są w stanie zmotywować internautów do dokonania zakupu, zwiększając konwersję aż o 44%. Jednocześnie 26% użytkowników, którzy kliknęli wyświetlaną reklamę na Facebooku, dokonuje zakupu.
Remarketing na FB jest idealnym sposobem na domknięcie sprzedaży, pozwalając skutecznie zbijać obiekcje potencjalnych klientów związane z produktem, usługą lub marką. Pośrednio z tego też powodu remarketing w mediach społecznościowych jest obowiązkową formą reklamy zwłaszcza w przypadku firm, które charakteryzują się długą ścieżką zakupową.
Przykładowo w branży nieruchomości nikt nie kupuje mieszkania, działki czy domu natychmiast po ich zobaczeniu. Klienci potrzebują czasu, nabrania przekonania i umocnienia się w swojej decyzji.
Istotną zaletą remarketingu na FB jest również możliwość dokładnego personalizowania komunikatów. Dzięki temu przekaz reklamowy jest w stanie skuteczniej dotrzeć do poszczególnych segmentów odbiorców i przekonać ich do skorzystania z Twojej oferty. Przykładowo kampanie remarketingowe można targetować.:
- wyłącznie do najbardziej aktywnych osób na fanpage’u,
- użytkowników, którzy spędzili na stronie najwięcej czasu,
- weszli na stronę z konkretnej reklamy lub konkretnego źródła (blog, newsletter etc.) po tagach UTM,
- obejrzeli odpowiednią część filmu (np. tylko 25% lub aż 75%).
Opcji targetowania jest mnóstwo, a kluczem do skutecznej reklamy na FB jest umiejętne dostosowanie jej przekazu do odpowiednich grup potencjalnych klientów.
Przeczytaj również: Co to są tagi UTM?
Remarketing – jak ustawić?
Żeby w ogóle remarketing ze strony www był możliwy, musisz mieć tam wgrany piksel facebooka i/lub API konwersji facebooka. Jak wgrać piksel FB pisałem tutaj.
Jeżeli wgranie piksela masz już za sobą, to możesz przejść do tworzenia grup niestandardowych odbiorców.
W menedżerze reklam wchodzisz w zakładkę “Odbiorcy”.

Kiedy już jesteś w odpowiedniej zakładce, to klikasz niebieski przycisk “Utwórz grupę odbiorców”, a następnie “Grupy niestandardowych odbiorców”.

Naszym oczom w tym momencie ukazał się widok, gdzie mamy do wyboru źródło, z którego stworzymy grupę niestandardowych odbiorców. Dostępne źródła dzielą się na dwa rodzaje:
Źródła Facebooka, które przechowują dane 365 dni:
– film,
– formularz kontaktowy,
– materiał błyskawiczny,
– zakupy,
– konto na instagramie,
– wydarzenia,
– strona na facebooku,
– ogłoszenia na facebooku
oraz Twóje źródła, które przechowują dane 180 dni:
– witryna (strona www),
– aktywność w aplikacji,
– lista klientów,
– aktywność offline.

Grupy niestandardowe do remarketingu? Przedstawię Ci kilka interesujących.
Oto one:
- Odwiedzili stronę www w ostatnich 7, 14, 30, 60 i 180 dniach,
- Odwiedzili konkretne podstrony np. zakładkę oferta, portfolio, czy kontakt, czy z konkretnego źródła po tagu UTM zawartego w adresie URL.
- Górne 20% użytkowników na stronie wg czasu,
- Pobrali coś z naszej strony np. ebook, raport, case study lub kliknęli, konkretny przycisk.
- Lista naszych klientów,
- Wykonali konkretną akcję w aplikacji,
- Obejrzeli 50, 75, 90% filmu,
- Aktwyni wobec strony na Facebook 30, 60, 180 i 365 dni,
- Aktywni wobec konta na Instagram 30, 60, 180 i 365 dni,
- Osoby, które otworzyły formularz, ale go nie przesłały,
- Osoby, które przesłały formularz,
- Osoby, które kupiły,
- Dodały do koszyka, ale nie kupiły,
- Osoby, które wyświetliły produkt z mojego katalogu,
- Osoby, które są zainteresowane wydarzeniem,
- Osoby, które zareagowały na wydarzenie,
Opcji do stworzenia grup niestandardowych jest wiele. Gdy dochodzą do tego kombinacje i wykluczenia kilku grup, to można docierać do naprawdę określonych grup odbiorców z odpowiednim komunikatem.

Kilka ciekawych przykładów? Bardzo proszę:
- Aktywacja użytkowników: “Aktywni wobec fanpage 365 dni” i wykluczamy z tej grupy “Aktywni wobec fanpage 30 dni”, Musisz się jednak zastanowić, czy osoby aktywne 360 dni temu dalej będą zainteresowane Twoim contentem. Jeżeli oferujesz porady, jak przygotować się do porodu, to raczej osoby zainteresowane tym 360 dni temu mają już to za sobą i Twoje treści nie są już dla nich wartościowe.
- Byli na minimum 3 podstronach, (wykluczysz osoby, które weszły tylko na jedną stronę i wyszły, bo nie znalazły dla siebie nic ciekawego. Jeżeli ktoś przejrzał min. 3 strony, to jest dużo większe prawdopodobieństwo, że interesuje się tym, co masz do zaoferowania),
- Byli na zakładce Oferta oraz Byli na zakładce “Kontakt” (Oba warunki muszą być spełnione),
- Weszli na landing page z formularzem kontaktowym, ale go nie wypełnili, (odbiorca jednak nie wypełnił formularza, czy nie uważasz, że to idealna grupa do pokazania social proof w postaci testimoniali lub rozbicie obiekcji, które się nie pojawiły na stronie sprzedażowej?),
- Byli na stronie, która zawiera w adresie url np: utm_source=newsletter lub utm_source=youtube czy inne źródło. Dotrzemy wtedy do osób, które trafiły na stronę z konkretnego źródła. Potrzebujemy jednak każdy link odsyłający na stronę otagować UTM.
Pamiętaj jednak, że potrzebujesz minimum 1000 osób w grupie odbiorców, żeby móc wyświetlać im swoją reklamę.
Co ważne, z każdej grupy niestandardowej możesz stworzyć grupę podobnych odbiorców do danej grupy.
Remarketing ile kosztuje?

Idealna marketingowa odpowiedź – to zależy.
Mówi się, że remarketing jest tani i jest w tym trochę prawdy. Jednak kiedy porównamy stawkę CPM (koszt 1000 wyświetleń), to ta przy remarketingu jest kilkukrotnie wyższa od tej na zimny ruch.
Spowodowane jest to tym, że grupy remarketingowe są zazwyczaj o wiele mniejsze niż grupy określane po konkretnych zainteresowaniach, czy zachowaniach.
Pamiętaj, żeby robić remarketing, musimy mieć odpowiedni ruch na swoich mediach, dlatego często najpierw ten ruch trzeba tam stworzyć.
Dla kogo przeznaczony jest remarketing?
Działania remarketingowe są w stanie niezwykle skutecznie zwiększyć sprzedaż produktów i usług w każdej branży. Ten format reklamy doskonale sprawdza się zarówno w przypadku małych, jak i dużych biznesów docierających tak do klientów B2B jak i B2C. Remarketing jest jedną z najtańszych i jednocześnie najskuteczniejszych form dotarcia do potencjalnych klientów, którzy mieli już styczność z Twoją marką w sieci.
Jeśli działasz w branży e-commerce i prowadzisz sklep internetowy, remarketing może okazać się świetnym sposobem na odzyskiwanie utraconych koszyków. Tego typu kampanie reklamowe przyniosą Ci również wymierne korzyści, gdy chcesz zwiększyć rozpoznawalność marki wśród docelowych grup odbiorców oraz skutecznie przypominać im o swojej firmie, produktach lub usługach.
Chcesz zlecić mi kampanię remarketingową dla Twojej firmy? Skontaktuj się ze mną i wspólnie wznieśmy Twoją reklamę w mediach społecznościowych na wyższy poziom!

Wyślij wiadomość
Znajdziesz mnie również tutaj: