Większość (jeśli nie wszyscy) osób, które reklamują się na Facebook’u i Instagramie z pewnością doświadczyła tego zdarzenia. Chodzi oczywiście o odrzucenie reklamy przez algorytm Facebook’a. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z tym systemem reklamowym, to prędzej czy później Cię to spotka.
No tak zaraz ktoś może napisać, że „Jak się nie stosujesz do regulaminu wyświetlania reklam, to potem Twoje reklamy są odrzucane”. Wydaje się niby oczywiste, ale nie do końca. Nawet jak stosujesz się do regulaminu to i tak Facebook kapryśnie może Twoją reklamę odrzucić.

Zanim zaczniesz żywiołowo tworzyć nowe kampanie reklamowe, to warto poznać zasady środowiska, w którym się poruszasz. Łamanie jakiejkolwiek z zasad kończy się odrzuceniem reklamy lub blokadą po krótkim czasie jej wyświetlania.
Regulamin dotyczący reklamowania się na Facebook możecie znaleźć po tym linkiem — Regulamin

Omówmy go pokrótce.

Co na Facebook’u jest zbronione?

Zabrania się na Facebooku promowania:

  • Nielegalnych produktów lub usług,
  • Broni, amunicji i materiałów wybuchowych,
  • Tytoniu i produktów z nim związanych,
  • Przemocy i praktyk związanych z dyskryminacją,
  • Treści dla dorosłych,
  • Cech osobowych – tutaj warto rozwinąć. Reklamy nie mogą zawierać treści przypisujących lub sugerujących cechy osobowe, takie jak rasa, pochodzenie etniczne, religia, przekonania, wiek, orientacja seksualna lub praktyki seksualne, tożsamość płciowa, niepełnosprawność, schorzenia (fizyczne lub umysłowe), status finansowy, status wyborczy, przynależność do związków zawodowych, przeszłość kryminalna lub imię i nazwisko.
  • Reklama musi prowadzić do działającej strony internetowej,
  • Reklama nie może zawierać wulgaryzmów i błędów gramatycznych,
  • Nie można promować treści odnoszących się do zdrowia osobistego, takich jak zdjęcia „Przed i po”.
  • Zakaz promowania MLM (marketing wielopoziomowy).
  • Zabronionych produktów i usług finansowych,
  • Nieistniejące funkcje – Facebook zakazuje umieszczania na grafice elementów, które przypominają przyciski lub przedstawiają niedziałające funkcje.

    Wszelkie kreację z przyciskami, strzałkami wskazującymi na przycisk CTA, czy przycisk imitujący włączenie wideo zostaną odrzucone.

  • I jeszcze więcej (warto przejrzeć regulamin reklam).

Jakie branże mają ograniczenia reklamowe na Facebook?

Poza produktami i usługami zakazanymi są też takie, na które nałożone są ograniczenia np. wiekowe.

Należą do nich:

  • Alkohol,
  • Usługi matrymonialne/randkowe,
  • Suplementy diety,
  • Apteki internetowe,
  • Gry i hazard online,
  • Usługi wymagające subskrypcji,
  • Promocja leków dostępnych bez recepty,
  • Produkty finansowe i ubezpieczeniowe,
  • Zabiegi medycyny estetycznej i utrata wagi,

Jeżeli nie wiesz, jak promować biznes, który zawiera się w zakazanej grupie, to po kliknięciu w dany punkt Facebook pokaże Ci jak możesz się reklamować, a jak nie.

Za dużo tekstu na grafice? To już NIEAKTUALNE!

Do niedawna praktycznie każdy wiedział, że Facebook nie przepuszcza lub ogranicza zasięgi reklam z grafikami, których tekst stanowił ponad 20% całości.

Każdy korzystał namiętnie z narzędzia Text_Overlay od Facebook’a, które swoją drogą działało kiedy chciało.

Od niedawna zasada 20% tekstu przestała obowiązywać i Facebook ogłosił, że nie będzie ograniczał ani piętnował takich reklam. Zasugerowali jednak, by nadal trzymać się mniejszej ilości tekstu na grafice, gdyż takie kreacje mają wyższą konwersję.

Reklamy wideo – zasady.

W reklamach wideo zabronione jest wykorzystywanie nachalnych i denerwujących użytkownika technik jak np. Migoczący ekran.

W reklamach zwiastunów filmów, programów telewizyjnych, zwiastunów gier i podobnych produkcji przeznaczonych dla dorosłych odbiorców dozwolone jest wyświetlanie tylko i wyłącznie za pisemną zgodą Facebook’a i tylko osobom, które ukończyły 18 lat. W tych reklamach niedozwolone jest nadmierne eksponowanie treści zawierających: Zażywanie narkotyków, Treści dla dorosłych, Wulgaryzmów, Przemocy i drastycznych scen.

Co jeszcze jest istotne? Jakość strony lądowania.

Wiele osób myśli, że wystarczy zrobić dobrą kreację i tekst reklamowy, a cała reszta pójdzie jak z płatka. Nic bardziej mylnego.
Facebook poza wysokiej jakości grafiką oraz komunikatem, wymaga od nas odpowiedniej jakości strony internetowej, na którą kierujemy użytkowników.

O co dokładnie chodzi w tej jakości strony?

Po pierwsze strona musi się wczytywać, bez żadnych problemów. Facebook nie lubi również, kiedy na stronie są wyskakujące okienka tzw. Pup-upy.

Kolejną sprawą jest to, by produkty/usługi przedstawiane w reklamie nie odbiegały w rzeczywistości od tego, co jest oferowane na stronie internetowej. W przypadku e-commerce zawsze polecam, żeby zdjęcia produktów przedstawiane w reklamie odpowiadały tym na stronie, żeby użytkownik nie miał problemu z lokalizacją produktów, które go zainteresowały.

Reklamy kontaktowe – Lead Ads.

Reklamy tego typu są jednymi z bardziej kontrolowanych i nałożonych obostrzeniami. Nic dziwnego, w końcu w tych reklamach prosimy o różne dane użytkowników. Pytania nie mogą zawierać próśb o podanie takich samych lub bardzo podobnych informacji, jakie możemy uzyskać za pomocą dostępnego szablonu z pytaniami. Nie możemy prosić o nazwy użytkowników oraz hasła do logowania, a żeby prosić o informacje przedstawione poniżej, potrzebujemy pisemnej zgody Facebooka.

  • Numery rachunków,
  • Informacje o karalności,
  • Informacje finansowe,
  • Dowody tożsamości wydane przez organy administracji publicznej,
  • Informacje dotyczące stanu zdrowia,
  • Informacje ubezpieczeniowe,
  • Poglądy polityczne,
  • Prośby o podanie rasy lub grupy etnicznej,
  • Prośby o podanie przekonań religijnych lub filozoficznych,
  • Pytania o orientację seksualną,
  • Pytania o przynależność do związku zawodowego,

Podsumowanie zasad publikowania reklam.

Teraz już wiesz, że nie na wszystko Facebook pozwala. Co więcej, wiesz, na co pozwala, a na co nie. Jednak Facebook, jak człowiek, pomylić się może. Jeżeli wiesz, że Twoje reklamy są zgodne z regulaminem, a mimo to zostały odrzucone, to możesz się od tej decyzji odwołać. Zrobisz to w zakładce „Jakość strony”, gdzie Facebook po ponownym rozpatrzeniu powinien reklamę przywrócić.

Warto się zaprzyjaźnić z tym regulaminem, bo to naprawdę ułatwia pracę osobie odpowiedzialnej za reklamę na Facebook’u.

Mam nadzieję, że ten wpis był dla Ciebie pomocny. Możesz podzielić się nim z osobą, której może się on przydać. Tymczasem do następnego.

Marcel

Znajdziesz mnie również tutaj: