Zastanawiasz się, komu poświęcić swoje reklamy an Facebooku i w jaki sposób przygotować się do współpracy z agencją marketingową bądź współpracy z marketerem na freelance? Komu powierzyć swoje reklamy na Facebooku i w jaki sposób nawiązać współpracę, żeby zapewnić sobie nie tylko możliwie jak najwyższy zwrot z inwestycji, ale również bezproblemową obsługę kampanii reklamowych? W takim razie czytasz właściwy tekst.

Współpraca marketingowa z agencją reklamową a z freelancerem marketerem.

To powinno zapalić Twoją lampkę ostrzegawczą!

współpraca z freelancerem reklamy fb

Zacznijmy od najważniejszej kwestii: branża marketingowa jest nieregulowana i działają w niej najróżniejsze podmioty, które świadczą swoje usługi raz lepiej, raz gorzej…, a raz tragicznie.

W oceanie marketerów i agencji reklamowych możesz też naciąć się na wiele rekinów biznesu, których modelem biznesowym jest wyciąganie łapy po kasę za usługi świadczone po łebkach. Żeby skutecznie przyszpilać swoje ofiary, takie podmioty zwykle zasłaniają się skomplikowanymi umowami o współpracy z wysokimi karami umownymi oraz niezwykle długimi terminami wypowiedzenia świadczonych usług.

Takie rekiny biznesu znajdziesz zarówno wśród agencji reklamowych, jak i pomiędzy rzeszą freelancerów. Piszę to po to, abyś miał się na baczności niezależnie od tego, kogo wybierzesz do obsługi swoich reklam. W każdym przypadku powinieneś być czujny i ostrożny.

Ten artykuł również powinien Cię zainteresować: Reklama na Facebook dla małej firmy

No dobra, czujność i ostrożność. Co jeszcze powinieneś wiedzieć, nawiązując współpracę marketingową z agencją reklamową lub marketerem?

W zasadzie wszystkie moje kolejne porady wywodzą się ze wskazanej czujności i ostrożności. Niezależnie od tego, czy reklamy na Facebooku będzie prowadził Ci freelancer, czy agencja marketingowa, pamiętaj o poniższych kwestiach.

Prosić o jasne i zrozumiałe dla Ciebie raporty efektywności reklam na FB

Twój zleceniobiorca zasłaniania się skomplikowanie brzmiącymi skrótami, takimi jak: CPC, ROAS, CTR, CPA, ROI, CPM, CPL i jednocześnie nie przekazuje Ci żadnych konkretów? Miej się na baczności!

Nigdy nie dawaj nikomu dostępów na poziomie administratora

Współpraca z agencją reklamową lub freelancerem zaczyna się od przekazania dostępów do Twojego konta reklamowego na poziomie ADMINISTRATORA? Uciekaj czym prędzej!

Nie gódź się na działania reklamowe prowadzone na nieswoim koncie

Niby drobnostka – agencja marketingowa lub marketer prowadzą Ci kampanie reklamowe na swoich kontach reklamowych. Jednak jest to jeden z elementów, na podstawie których poznasz rzetelnego usługobiorcę.

Jeśli działania będą prowadzone na nie Twoim koncie reklamowym, to po zakończeniu współpracy nie będziesz miał dostępu do szalenie istotnych danych zebranych w czasie trwania kampanii reklamowych. Poza tym nie będziesz w pełni wiedzieć, jak wykorzystywany jest Twój budżet reklamowy.

Mając z tyłu głowy powyższe informacje, będziesz w stanie bezpiecznie nawiązać współpracę z marketerem lub agencją reklamową. Więcej na ten temat pisałem w tym artykule: Jak nie dać się oszukać agencji reklamowej?

Współpraca z marketerem to nie wyjście do sklepu po bułki.

Niestety, wciąż wielu osobom spoza branży marketingowej wydaje się, że współpraca marketingowa – czy to z marketerem-freelancerem, czy z agencją reklamową – sprowadza się do zlecenia działań i zapomnienia o nich na amen.

Tworzenie reklamy na Facebooku to nie wyjście do sklepu po bułki! Jest to złożona usługa, która wymaga nie tylko dokładnego sprecyzowania celów samej kampanii reklamowej czy określenia grupy targetowania reklam na FB. Taka usługa wymaga również odpowiedniego dobrania kreacji reklamowych złożonych z wideo, grafik i copy, jak i stałego nadzorowania oraz optymalizowania samych grup reklam.

W związku z tym współpraca z freelancerem bądź agencją reklamową wymaga STAŁEGO kontaktu. Brak tego kontaktu lub nieangażowanie się w prowadzone kampanie reklamowe może prowadzić do znacznego zmniejszenia ich efektywności, a w konsekwencji do nieoptymalnego wykorzystania budżetu reklamowego reklamy na FB.

Słowem: jak współpracę masz w dupie, to w tym samym miejscu będzie Twoja kampania.

Chcesz zlecić reklamę na Facebooku? Znaj własne cele biznesowe.

Wielokrotnie zdarza się tak, że klienci, którzy do mnie przychodzą, nie wiedzą, czego tak naprawdę chcą. I jest to w zupełności zrozumiałe – w końcu nie siedzą oni na co dzień w branży marketingowej ani nie zajmują się zawodowo tworzeniem reklamy na Facebooku.

Mimo to już na etapie planowania współpracy z agencją reklamową, czy współpracy z marketerem, powinieneś zastanowić się, czego tak naprawdę oczekujesz od reklamy; jaki cel chcesz osiągnąć za jej pomocą i w jaki sposób zamierzasz promować swój biznes.

Cele reklamowe w ekosystemie reklamowym Facebooka dzielą się na 3 grupy i jest ich łącznie aż 11! Wśród takich celów reklam na Facebooku popularnymi są cele budujące zasięgi i rozpoznawalność marki, motywujące do podjęcia planowanej aktywności czy generujące ruch w witrynie.

Jak widzisz, reklama na Facebooku może mieć różne oblicza. Zastanów się, jaki cel kampanii reklamowej chcesz nadać swoim działaniom marketingowym. Oczywiście pomogę Ci w sprecyzowaniu celu i dobraniu odpowiednich działań. Niemniej, sam również przygotuj się do współpracy marketingowej.

Przeczytaj więcej: Cele reklamowe na Facebook. Który wybrać?

Persona, czyli kto będzie odbiorcą Twoich reklam na FB?

Reklamy, które nie są dostosowane do konkretnej grupy odbiorców, nie będą działały na nikogo.

Czy wiesz, kim są osoby, do których chcesz trafić z reklamą na Facebooku? Czy są to ludzie młodzi, starsi? Mieszkańcy konkretnej miejscowości lub turyści? Być może docelową personą dla Twojej kampanii reklamowej są osoby aktywne w mediach społecznościowych lub te, które nie wykonują zbyt dużych interakcji?

Algorytmy targetowania reklam na Facebooku są niezwykle precyzyjne i pozwalają z łatwością perfekcyjnie dobrać odpowiednie osoby, którym wyświetli się Twoja przyszła reklama. I o ile zawężenie grupy odbiorców nie stanowi zbyt dużego problemu, o tyle określenie docelowego odbiorcy biznesu moich klientów przyprawia już nieco większe problemy.

Zapytam jeszcze raz – czy jesteś świadomy, kto jest idealnym klientem Twojej firmy? Czy masz wyszczególnione segmenty różnych klientów? A może masz sprecyzowane cechy antypersony, czyli klienta, do którego nie chcesz trafić z komunikatem reklamowym?

To bardzo ważne, ponieważ odpowiednie dobranie docelowej grupy odbiorców wpływa nie tylko na samo parametryzowanie reklam na FB, ale również kształtuje wygląd kreacji reklamowych oraz samej treści reklam.

Brak określonej persony podczas nawiązywania współpracy marketingowej z agencją reklamową lub marketerem spowoduje, że stworzenie skutecznej reklamy będzie graniczyło z cudem.

Po co uzupełniać brief. Jak go właściwie uzupełniać?

współpraca z marketerem reklama fb

Jak uzupełnić brief? Jak najdokładniej! Dokładne odpowiedzenie na każde zadane w briefie reklamowym pytanie pozwoli marketerowi zrozumieć Twój biznes, Twoje potrzeby oraz oczekiwania związane z planowanymi kampaniami reklamowymi.

To trochę jak z fryzjerem – jeśli nie powiesz mu, jak ma Cię ostrzyc, to zrobi to na ślepo. A jak wiadomo, to, co może wydawać się właściwą stylizacją dla fryzjera, dla Ciebie może oznaczać miesiąc chodzenia w czapce i wyłączania kamerki podczas wideo rozmów.

Dlatego odpowiednie określenie swoich potrzeb jest punktem wyjścia dla każdej reklamy na Facebooku czy generalnie jakiegokolwiek działania w branży marketingowej.

Brief przy współpracy marketingowej może przyjąć formę zwartego formularza, w którym marketer zebrał wszystkie istotne pytania. Niemniej, zadanie briefu może spełnić również dokładny wywiad marketera z klientem. I choć taki wywiad jest bardziej czasochłonny dla marketera, to pozwala mu zebrać dokładniejsze dane i informacje dotyczące przyszłej współpracy marketingowej z klientem.

Zaufanie podstawą skutecznej współpracy z agencją reklamową lub marketerem.

Współpraca marketingowa – czy to współpraca z freelancerem marketerem, czy współpraca z agencją reklamową, wymaga pewnej dozy wzajemnego zaufania.

Agencja marketingowa czy marketer ufają, że klient zapewni im niezbędne informacje oraz pewną swobodę działania. Z kolei klient ufa, że marketer odwali kawał dobrej roboty.

Jednocześnie z autopsji wiem, że duża część klientów nawiązujących współpracę z agencją marketingową czy marketerem freelancerem, boi się w pełni oddać „lejców” do swoich reklam. Obawiają się zaufać specjalistom i próbują ingerować w realizowaną przez nich pracę mimo braku wiedzy czy umiejętności marketingowych.

Pamiętasz przytoczony wcześniej przykład z fryzjerem? Takie stopowanie, nadmierne kontrolowanie czy ingerowanie w działania marketerów przypomina chwytanie ręki fryzjera i samodzielne strzyżenie się jego ręką.

Brzmi żałośnie, prawda? Ale w branży marketingowej jest to dość powszechne zjawisko.

Dlatego nie bój się zaufać i oddać swoich reklam w ręce doświadczonych marketerów. Oni wiedzą, co zrobić, żeby Twój biznes osiągnął jak najlepsze efekty z realizowanych działań reklamowych na Facebooku.

Szukasz ogarniętego marketera od reklam na Facebooku? Napisz do mnie!

Reklamami na FB swoich klientów zajmuję się jak swoimi własnymi… No dobra, masz mnie. Nie puszczam swoich reklam (przynajmniej nie leadowych – pozyskujących klientów), bo zwyczajnie nie mam na to czasu, a klienci i tak walą do mnie drzwiami i oknami dzięki poleceniom. Sprawdź moje ostatnie case study i przekonaj się, jak pracuję!

Napisz do mnie, a wspólnie ogarniemy Ci skuteczne reklamy na Facebooku.

Znajdziesz mnie również tutaj: