Czym jest katalog produktów, każdy oczywiście wie. Katalog produktów na Facebook’u to nic innego, jak zbiór produktów znajdujących się w Twoim sklepie, odpowiednio opisany plik CSV. Jest to bardzo przydatna rzecz dla e-commerce. Facebook’owe algorytmy wykorzystują katalogi do wyświetlania dopasowanych reklam do konkretnych odbiorców.

No ale wiadomo, że katalog nie jest cały czas aktualny. Część produktów ubywa, niektóre są już niedostępne, pojawiają się też nowe. Jak więc aktualizować nasz katalog? Są na to dwa sposoby: automatyczny oraz ręczny.

Automatyczne generowanie katalogów produktów.

Znaczna część systemów obsługi e-commerce umożliwia automatyczne generowanie katalogów produktów. Osobie, która korzysta z takiego rozwiązania, pozostaje zaimportowanie katalogu na Facebook’a. Niestety nie każdy korzysta z takich systemów i ta grupa musi przygotowywać katalogi ręcznie.

Jak stworzyć katalog produktów ręcznie? 

Tak jak wyżej napisałem, musisz stworzyć plik CSV, który będzie zawierał kolumny z odpowiednimi wartościami, tj.: identyfikator produktu, nazwę produktu, jego kategorię, informację dostępności, link do produktu, link do obrazu, czy pozostałe cechy produktu takie jak kolor, stan produktu itd. 

Jak w rzeczywistości wyglądają oznaczenia kolumn? Zobaczmy poniżej.

id – numer produktu (maks. 100 znaków)
description – opis produktu (maks. 5000 znaków)
title – po prostu nazwa produktu (maks. 100 znaków)
availibility – dostępność produktu (dostępny, niedostępny, na zamówienie, przedsprzedaż)
condition – stan produktu (nowy, używany, odświeżony)
price – cena brutto wraz z walutą (np. 497,99 zł PLN)
link – to po prostu link do produktu
image_link — to link do obrazu, który Facebook może wykorzystać przy tworzeniu reklamy dynamicznej. Ważne, żeby to był adres pliku z rozszerzeniem tj. .jpg, czy .png. Co do wymiarów grafik możesz przeczytać w moim wpisie na ten temat tutaj
gtin, mpn or brand – (Marka, producent lub numer gtin, czy mpn danego produktu).

Przy ręcznym uzupełnianiu mogą pojawić się błędy. Nie przejmuj się, każdemu się to zdarza. Jeżeli popełnisz takowy, Facebook na pewno Cię o tym poinformuje z dokładnością do ilości oraz miejsc tych błędów.

Łączenie katalogu produktów z Business Facebook Manager. 

Aby połączyć stworzony ręcznie, bądź automatycznie katalog, należy wejść do Menedżera Firmy. 

Kliknij w prawym górnym rogu „utwórz katalog”. 

Następnie wybierz rodzaj produktów, które oferujesz. Nadaj nazwę swojemu katalogowi i wybierz połączenie. Tutaj do wyboru masz popularne systemy e-commerce lub przy użyciu formularza, zestawienia danych lub piksela Facebooka.

Wystarczy zatwierdzić i właśnie mamy swój nowy katalog. Teraz pozostaje nam go uzupełnić. 

Klikamy w nasz katalog. W tym momencie naszym oczom ukazuje się dość duży, ale przejrzysty panel. Tutaj możemy dodać nasze produkty, tworzyć zestawy produktów, połączyć nasz katalog z pikselem oraz zobaczyć, czy lub jakie błędy pojawiły się przy wgrywaniu produktów. 

Wchodzimy w zakładkę produkty lub źródła danych produktów. Następnie klikamy „dodaj produkty”. 

Wybieramy sposób dodawania produktów. Ja polecam osobiście robić to za pomocą arkusza kalkulacyjnego Google. Pozwala to na aktualizację katalogu z każdego komputera z dostępem do internetu. 

Przechodzimy przez wszystkie kroki, jakie podaje nam Facebook (jest to bardzo intuicyjne). Uwaga! Jeżeli Facebook długo importuje Twój katalog – nie denerwuj się. Portal Marka Zuckerberga potrzebuje czasem dłużej chwili.

Następnie możemy się cieszyć z zaimportowanych z pliku produktów do katalogu. 

Doszliśmy razem do końca tego wpisu. Mam nadzieję, że okazał się on dla Ciebie pomocny. Jeżeli jednak masz jakiekolwiek dodatkowe pytania – napisz do mnie 🙂

 

Polecam Ci również inne wpisy:

Lista 11 najczęstszych błędów w reklamie na Facebook.
Pozyskiwanie leadów na Facebook’u. Czyli co to jest kampania leadowa?
Jak pobrać fakturę za reklamę na Facebook’u?

Znajdziesz mnie również tutaj: