Pozyskiwanie leadów na Facebook’u
Jak generować leady na Facebook’u? Może zacznijmy od tego, co to jest lead. Posłużę się tutaj Wikipedią, gdyż ta definicja mi się podoba. „Pozyskiwanie leadów (ang. lead generation) w marketingu to generowanie zainteresowania lub zapytań o oferty produktów i usług w biznesie. Leady mogą być tworzone w celu budowania list potencjalnych klientów, pozyskiwania subskrybentów newsletterów lub jako leady sprzedażowe”. – źródło Wikipedia.
Typowym sposobem na generowanie leadów jest kierowanie ruchu na landing page (stronę lądowania), gdzie użytkownik może zrobić tylko dwie rzeczy. Zostawić dane, o które prosimy (najczęściej tylko kontaktowe) albo wyjść ze strony. Jednak Facebook wyszedł reklamodawcom naprzeciw i stworzył cel o nazwie „Pozyskiwanie kontaktów”, inaczej Lead Ads.
Ten cel nie jest zbyt popularny na facebook’u, choć coraz więcej osób się do niego przekonuje.
Przedstawię Ci w dzisiejszym wpisie, czym jest kampania lead’owa oraz jak ją uruchomić.
Zaczynamy!
Jak działa kampania typu Lead Ad (Pozyskiwanie kontaktów)?
Jak działa reklama typu Lead Ads? To reklama, która na pierwszy rzut oka wygląda, jak typowa reklama z jedną kreacją lub reklama karuzelowa. Jednak po jej kliknięciu otwiera nam się formularz, bezpośrednio na Facebook’u. Co więcej, formularz, który się wyświetli, jest automatycznie wypełniony danymi osoby otwierającej. Następnie zainteresowana osoba musi tylko potwierdzić zgody marketingowe i kliknąć „wyślij”.
Jakie są tego plusy w zestawieniu do strony lądowania? Na pewno eliminuje to problem popełnienia literówki podczas wypełniania formularza. Kolejnym atutem jest responsywność. Formularz wyświetla się świetnie na każdym urządzeniu, bez potrzeby naszej ingerencji w niego. To kolejna przewaga nad landing page, gdzie sami musimy zadbać o jakość wyświetlania się strony, chociażby na urządzeniach mobilnych.
Jakie są minusy? Niewątpliwie jednym z minusów jest ograniczona możliwość przedstawienia treści: przedstawienia problemu, pokazania naszego rozwiązania, rozbicia obiekcji itd. Kolejnym minusem jest fakt, że wiele osób (jestem jedną z nich) ma założone konto na Facebook na adresie e-mail od dawna nieużywanym. Więc jeżeli wysłałbym taki formularz z od razu zassanymi danymi, to jest nikłe prawdopodobieństwo, że oferta od firmy wysłana na tego maila ukaże się moim oczom.
Najwyższa pora uruchomić reklamę typu „Pozyskiwanie kontaktów”.
Do dzieła!
Tworzenie reklamy typu Lead Ads

Zaczynamy klasycznie, czyli przechodzimy z poziomu naszego Facebooka, do menedżera reklam. Robimy to, klikając plus (+) u góry strony, a następnie wybieramy „reklama” (Lub od razu menedżer reklam w pasku po lewej stronie). Trafiamy do dobrze nam już znanego panelu menedżera reklam. Zaznaczamy cel, jakim jest „Pozyskiwanie kontaktów” i przechodzimy dalej.

Jesteśmy w zestawie reklam. Jak widzisz, niczym się on nie różni od tego w innych celach reklamowych. Przechodzimy przez proces doboru grupy odbiorców i miejsca wyświetlania reklamy. Możesz sobie przypomnieć ten proces tutaj.
Pamiętaj jednak, żeby zaakceptować regulamin Facebook’a. Bez tego zbieranie leadów będzie po prostu niemożliwe.
Jak stworzyć formularz Lead Ads?
Powoli przechodzimy do gwiazdy programu, a mianowicie tworzenia formularza. Po pierwsze spośród dwóch dostępnych opcji „Formularz błyskawiczny” i „Czat zautomatyzowany” wybieramy ten pierwszy.

Następnie kliknij „+ Nowy formularz”.

W tym momencie Twoim oczom ukazał się pulpit, w którym skonfigurujemy cały formularz.

Pierwszą rzeczą, jaką robię, jest konfiguracja dwóch rzeczy i Tobie też to polecam. Po pierwsze zmieniamy typ formularza na otwarty. Pozwoli to na opublikowanie tego formularza na naszym fanpage i da możliwość wypełnienia go nie tylko tym, którzy zobaczyli go poprzez reklamę, ale również innym.
Drugą istotną zmianą, o której wiele osób zapomina, jest zmiana języka formularza z domyślnego angielskiego na język polski. Zmienia to pola formularza np. Z „name” na „imię” itd. Na pierwszy rzut oka zmiana języka wydaję się mało istotną zmianą. Niech Cię to nie zwiedzie, to bardzo istotna zmiana, która potrafi znacznie zwiększyć konwersję.

Zanim wypełnimy formularz odpowiednimi treściami, warto Ci uświadomić pewną zależność.
Im mniej pól w formularzu jest do wypełnienia, czy danych do przekazania, tym konwersja (w tym przypadku liczba zgłoszeń) będzie większa. Jednak lead’y (osoby bądź firmy) będą gorszej jakości od tych, którzy do wypełnienia mieli więcej pól w formularzu, a co za tym idzie przejście przez mocniejszą weryfikację, czy inaczej mówiąc przekazanie większej ilości danych. Ja ze swojej strony polecam zacząć szerzej z mniejszą ilością pól formularza, a po danym czasie przeanalizować jakość lead’ów i wtedy dopiero optymalizować działania.
Co więcej, by w większym stopniu uprościć formularz, możesz wyłączyć ekran powitalny. Pozwoli Ci to skrócić drogę do wysłania formularza o jeden krok.
Najwyższa pora na wypełnienie pól formularza.

Możemy skorzystać z opcji, jakie daje nam Facebook lub samemu skonstruować pytania. Te przygotowane przez niebieski portal, wypełniają się automatycznie danymi użytkownika. Przy pytaniach niestandardowych jest możliwość wielokrotnego wyboru, pytania warunkowego, krótkiej ręcznej odpowiedzi, czy nawet umówienia spotkania. Jak widzisz, możliwości jest wiele.
Przechodzimy do kolejnego bardzo istotnego miejsca. Chodzi o zasady ochrony prywatności. W tym miejscu wklejamy link do polityki prywatności naszej strony internetowej. Jest to bardzo ważny element, tym bardziej w czasach, gdzie duży nacisk kładzie się na ochronę danych osobowych. Dochodzimy do ekranu z podziękowaniami. Możesz w nim umieścić np. link do Twojej strony internetowej.
Jeżeli podziękowania są już gotowe, możesz startować ze swoją reklamą na pozyskiwanie lead’ów.
Do czego możesz wykorzystywać kampanie na pozyskiwanie kontaktów? Np. Udostępnianie wartościowych treści w zamian za dane (ebook, kurs), umawianie spotkań, wysyłanie ofert, rozdawanie kuponów (świetna opcja dla ecommerce), czy klasyczny zapis do newslettera. Tak naprawdę możliwości jest tutaj bardzo dużo. Musisz wybrać osobiście, w jakim celu będziesz używać tego typu kampanię.
Mam nadzieję, że ten wpis był dla Ciebie pomocny. Jeżeli masz jakieś pytania, to napisz do mnie w mediach społecznościowych lub na kontakt@marcelkowalkowski.pl, chętnie Ci pomogę. Dziel się tym artykułem ze znajomymi, którzy mogą potrzebować takiej wiedzy.
Tymczasem do napisania!
Znajdziesz mnie również tutaj: