Reklama na Facebooku to doskonały kanał promocji lokalnych i małych firm. Odpowiednio zoptymalizowane kampanie reklamowe potrafią skutecznie promować niewielkie przedsiębiorstwa oraz docierać do ich potencjalnych klientów na każdym etapie lejka sprzedażowego. Dowiedz się, ile kosztuje reklama na Facebooku, jak sprawdzić reklamy konkurencji czy jak targetować reklamy na Facebooku.

Skuteczna reklama na Facebooku dla małej firmy krok po kroku.

Artykuł ten przygotowałem przede wszystkim z myślą o przedsiębiorcach, którzy chcą samodzielnie zmierzyć się z drugim co do wielkości systemem reklamowym na świecie. Menadżer reklam na Facebooku może początkowo wydać Ci się skomplikowanym i nieintuicyjnym systemem. Niemniej, po lekturze tego poradnika tworzenia reklam na Facebooku nie powinien nastręczyć Ci on wielu problemów.

Jeszcze zanim krok po kroku pokażę Ci, jak tworzyć skuteczne reklamy na Facebooku, ustalmy pewne kwestie. Założenia te pozwolą nam bardziej świadomie i precyzyjnie poruszać się po systemie reklamowym.

Mikroprzedsiębiorcy i lokalne firmy przeważnie dysponują dość ograniczonymi budżetami na reklamę na Facebooku. Najczęściej moi klienci przeznaczają na reklamę miesięcznie od około tysiąca do kilkudziesięciu tysięcy. Taki budżet początkowo może wydawać się sporym, jednak w realiach Facebooka większe firmy i organizacje przeznaczają takie budżety na reklamy na Facebooku w jeden dzień! Warto być tego świadomym, planując kampanie reklamowe, ponieważ dzięki temu łatwiej będzie Ci targetować reklamy na Facebooku czy dobierać właściwe rodzaje reklam.

Reasumując: skuteczna reklama na FB może być prowadzona również przy małym budżecie. Niemniej, ograniczone kwoty wymagają o wiele precyzyjniejszych i bardziej przemyślanych działań – w końcu liczy się każda wydana złotówka, prawda?

Jak zrobić reklamę na FB?

No dobra, to jak zrobić tę reklamę na Facebooku, żeby dobrze konwertowała (czyli prowadziła do spełnienia zakładanego celu)? Cóż, sposobów jest mnóstwo i wszystko zależy od tego, co chcesz osiągnąć. Poniżej przedstawiam Ci kluczowe składniki skutecznej reklamy na FB.

Jak ustawić reklamę na Facebooku?

Żeby ustawić reklamę na Facebooku, musisz najpierw wiedzieć, co i gdzie ustawić. Każda reklama na FB składa się z 3 części. Są to:

  • Kampania
  • Zestaw reklam
  • Reklama

Kampania reklamowa na FB.

Na najwyższym poziomie – czyli poziomie kampanii – wybierasz cel reklamy. Zastanów się, co chcesz osiągnąć, docierając reklamą do potencjalnych klientów. 

Kampania reklamowa ma zapewnić Ci więcej wejść na docelową witrynę lub sklep? Może ma wygenerować sprzedaż, wyświetlić się dużej liczbie lokalnej społeczności? A może najefektywniejszym celem kampanii reklamowej w Twoim przypadku będzie po prostu zebranie reakcji i komentarzy pod sponsorowanym postem?

Zestaw reklam

Celów kampanii reklamowych na Facebooku jest wiele i odpowiednie ich poznanie oraz prawidłowe dobranie stanowi klucz do tworzenia skutecznych reklam na Facebooku.

Na poziomie zestawu reklam wybierz grupę docelową, do jakiej będzie kierowana reklama, harmonogram publikacji reklamy, budżet przeznaczany na zestaw reklam oraz umiejscowienie reklam wchodzących w skład zestawu.

Jak widzisz, ustawienia dotyczące zestawu reklam wpływają na sposób wyświetlania się reklamy. Kampania reklamowa może składać się z zestawów reklam o różnych opcjach targetowania czy harmonogramu publikacji.

Reklama na Facebooku

Jaka reklama jest, każdy widzi. Na poziomie reklamy ustawiasz wszystkie te elementy, które bezpośrednio będzie widział odbiorca reklamy. Zatem reklama składa się z: grafiki, tekstu oraz przycisku CTA (z ang. Call To Action).

Bardzo ważne jest, aby reklama przyciągała wzrok i odpowiednio angażowała Twoją docelową grupę odbiorców. Wpływa na to zarówno grafika, jak i sama treść reklamy, które powinny być odpowiednio dostosowane do celu reklamowego oraz grupy odbiorców, do których kierujesz reklamę.

Dowiedz się więcej o celach reklamowych: Reklama na FB krok po kroku i 11 celów reklamowych na FB.

Jeżeli nie wiesz, jak promować biznes, który zawiera się w zakazanej grupie, to po kliknięciu w dany punkt Facebook pokaże Ci jak możesz się reklamować, a jak nie.

Rodzaje reklam na Facebooku.

Na Facebooku istnieje aż 11 celów reklamowych. Do tego należy wymienić różne formaty samych reklam. Łącznie tworzy to wiele kombinacji. Poniżej znajdziesz krótki przewodnik po wspomnianych celach reklam na Facebooku oraz formatach reklamowych.

Krótki przegląd celów reklamowych na Facebooku.

reklama na FB

Rozpoznawalność

Rozpoznawalność to cel, który służy zwiększaniu zainteresowania marką oraz jej produktami czy usługami. Cel ten dedykowany jest odbiorcom, którzy do tej pory nie spotkali się z marką lub oferowanymi przez nią produktami bądź usługami. Cel ten dzieli się na 2 cele biznesowe:

  • Rozpoznawalność marki – służy zwiększaniu rozpoznawalności firmy, marki lub oferty.
  • Zasięg – służy wyświetlaniu reklamy jak największej liczbie docelowych odbiorców.

Działania

Działania to zestaw celów, który służy motywowaniu odbiorców do wykonania pożądanej akcji – np. Wejścia na stronę, wysłania wiadomości czy zainstalowania aplikacji. Grupa celów dzieli się na aż 6 celów biznesowych:

  • Ruch – służy przekierowaniu ruchu z Facebooka na dowolną witrynę (np. wpis blogowy czy produkt w sklepie).
  • Aktywność – służy motywowaniu odbiorców do interakcji z postem sponsorowanym (reakcje, komentarze, udostępnienia).
  • Instalacje aplikacji – służy motywowaniu odbiorców do instalacji aplikacji marki.
  • Wyświetlenia filmu – służy zwiększaniu liczby wyświetleń filmu wśród docelowej grupy odbiorców.
  • Pozyskiwanie kontaktów – służy gromadzeniu kontaktów (leadów) do potencjalnych klientów.
  • Wiadomości – służy motywowaniu grupy odbiorców do kontaktowania się z marką za pośrednictwem jej FanPage’a lub mailowo bądź telefonicznie.

Konwersje

Konwersje to cel, który służy zwiększaniu konwersji wśród potencjalnych klientów marki. Innymi słowy, reklamy z tym celem służą zwiększaniu sprzedaży marki. Konwersje dzielą się na 3 cele biznesowe:

  • Konwersje – motywuje odbiorców do podejmowania określonych działań w witrynie marki (np. zapisu do newslettera, zakupu czy zarejestrowania konta użytkownika).
  • Sprzedaż z katalogu – służy prezentacji oferty marki z katalogu sklepu elektronicznego.
  • Ruch w firmie – polega na promowaniu fizycznej lokalizacji firmy wśród osób znajdujących się w jej pobliżu.

Pobieżnie przeszliśmy przez cele reklamowe. Zatem teraz zajmijmy się formatami reklam. Tych na Facebooku również nie brakuje. Jeżeli zastanawiasz się, jak zrobić reklamę na FB, to poniższe kilka akapitów powinno Ci pomóc.

Formaty reklam na FB dzielą się na formaty w formie obrazów, formaty wideo, formaty karuzelowe oraz formaty w formie kolekcji. Pokrótce omówmy każdy z formatów reklam na Facebooku.

Reklamy w formie obrazów

Reklamy na FB w formie obrazów przyciągają odbiorców poprzez atrakcyjną wizualnie grafikę oraz znajdującą się nad nią angażującą treścią.

Rekomendowana rozdzielczość obrazów w reklamach na FB wynosi co najmniej 1080 x 1080 pikseli (kwadrat). Tekst powinien mieć maksymalnie 125 znaków, nagłówek 40 znaków, a opis 30 znaków.

Reklamy w formie wideo

Reklamy na FB w formie wideo stają się coraz popularniejsze. Nic dziwnego, ponieważ skutecznie angażują i skupiają uwagę odbiorców.

Rekomendowany współczynnik proporcji filmów wynosi 4:5, a jego rozdzielczość – podobnie jak rozdzielczość grafik – powinna mieć co najmniej 1080 x 1080 pikseli. Zalecane jest umieszczenie napisów do filmu, które pozwolą konsumować treść osobom mającym wyciszony dźwięk w telefonie.

Reklamy w formie karuzel

Karuzelą na Facebooku nazywa się interaktywny element składający się z nawet 10 obrazów lub filmów umieszczonych w formie slidera. Każdy element karuzeli może mieć inny odnośnik. Reklamy karuzelowe to świetny sposób na prezentację wielu cech lub korzyści oferty bądź produktów sklepów internetowych.

Rekomendowany współczynnik proporcji elementów karuzeli wynosi 1:1, a ich rozdzielczość to standardowe 1080 x 1080 pikseli. Tekst powinien mieć maksymalnie 125 znaków, nagłówek 40 znaków, a opis 20 znaków. Maksymalny rozmiar pliku obrazu wynosi 30 MB, a filmu 4 GB, przy czym film może trwać do 240 minut.

Jak targetować reklamy na Facebooku?

jak zrobić reklamę na FB

Zastanów się, jak zrobić reklamę na FB, aby była dostosowana do Twojej grupy docelowej. To, jak targetować reklamy na Facebooku, jest jednym z ważniejszych aspektów każdej skutecznej reklamy na FB. Tworząc reklamy do wszystkich, nie dotrzesz z przekazem do nikogo.

Fundamentalnym elementem każdej reklamy czy ogólnie treści publikowanej w sieci jest jej odbiorca. To właśnie do docelowej grupy odbiorców kierujesz komunikację z nadzieją, że zmotywujesz go i zaangażujesz do podjęcia określonej interakcji z reklamą.

Dlatego ważne jest, aby już na samym początku stworzyć sobie personę reklamy, czyli obraz; awatar idealnego klienta, do którego kierujemy komunikację. Aby lepiej zobrazować Ci ten aspekt, załóżmy, że nasza reklama na Facebooku kierowana jest do Kleofasa – mężczyzny w wieku 30-45 lat, który ma wykształcenie wyższe, mieszka w średniej wielkości mieście i właśnie przymierza się do budowy własnego wymarzonego domu. Takich Kleofasów w 2020 roku było ok. 80 tysięcy (zgodnie z danymi statystycznymi Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego).

Przyjmijmy, że chcesz dotrzeć ze swoją reklamą do tych wszystkich Kleofasów. Zastanów się, co ich łączy. Jakie mają wspólne cechy i zainteresowania czy jakie miejsca odwiedzają. Warto stworzyć lead magnet, w którym dostarczysz pewną wartość takim Kleofasom – np. e-book zatytułowany: „3 największe problemy osób budujących dom w 2021 roku”. Możesz przyjąć, że większość osób, które klikną kreację, to osoby aktualnie budujące dom lub bliscy tych osób.

Pamiętaj, że personą nie jest Twój KAŻDY potencjalny klient, a IDEALNY klient. To robi ogromną różnicę!

I jak zrobić reklamę na FB, która dotrze do takich Kleofasów? Składnikiem każdej reklamy na Facebooku jest treść oraz wyróżnik graficzny – zdjęcie, grafika lub film. Grafiką lub filmem skupiasz uwagę docelowych grup odbiorców, a przemyślaną i dostosowaną do preferowanej przez Kleofasów komunikacji treścią angażujesz ich i motywujesz do interakcji; konwersji.

Dokładnie tak targetuje się reklamy na Facebooku – kierując je precyzyjnie do idealnego klienta.

Ile kosztuje reklama na FB? Jaki budżet na nią przeznaczyć?

A ile kosztuje samochód? Dom? Wczasy w Ciechocinku? No właśnie – „to zależy”. To, ile kosztuje reklama na Facebooku, zależy od mnóstwa czynników. Pierwszymi z brzegu są m.in. docelowa grupa odbiorców, branża, skala działań czy celu, który zamierzasz osiągnąć za pomocą reklamy na FB.

ile kosztuje reklama na Facebooku?

Według mnie takim minimalnym minimum jest 10-15 zł dziennie na jeden zestaw reklam. Tak malutki budżet pozwoli Ci określić, który zestaw reklam osiąga lepsze rezultaty. Oczywiście, jeżeli chcesz stworzyć reklamę na Facebooku, która będzie skutecznie docierać do docelowej grupy odbiorców i przebijać  się na czoło wśród tzw. aukcji reklam, musisz zapłacić hegemonowi z Doliny Krzemowej zdecydowanie więcej. System reklamowy FB to system aukcyjny. Kto da więcej, ten ma pierwszeństwo. Jest to podstawowa zasada tworzenia i ustawiania reklam na Facebooku, w Googlu czy każdym innym systemie reklamowym na świecie.

Jak promować wydarzenie na Facebooku?

Idealnym rozwiązaniem jest Cel: Aktywność: Reakcje na zaproszenie na wydarzenia. Treść reklamy, jak i opis samego wydarzenia musi być dopasowany do odbiorcy. Odbiorca musi wiedzieć, dlaczego warto wziąć udział w wydarzeniu, dodatkowo jakiś lead magnet i wzbudzenie obawy, co ominie tych, którzy nie wezmą udziału.

Idealnym sposobem na promocję wydarzenia na Facebooku, jest cel Aktywność. Taki cel reklamy na Facebooku motywuje odbiorców do interakcji ze sponsorowanym postem, czyli do zostawiania reakcji oraz komentowania wydarzenia. Poza samym celem niezwykle ważny jest format reklamy na FB. Ten powinien być dostosowany do odbiorców. Potencjalna osoba zainteresowana wydarzeniem musi wiedzieć, dlaczego warto wziąć udział w wydarzeniu.

Dobrym i skutecznym rozwiązaniem jest także zapewnienie odbiorcom lead magnetu, czyli dodatkowego materiału do pobrania zapewniającego wartość potencjalnym uczestnikom wydarzenia. Poza zaletami wydarzenia i korzyściami dla uczestników reklama na Facebooku może również być ukierunkowana na obawy związane z tym, co ominie osoby, które nie wezmą udziału w wydarzeniu promowanym na Facebooku.

Jak zapłacić za reklamę na Facebooku?

ile kosztuje reklama na Facebooku

Jeżeli zastanawiasz się, jak zapłacić za reklamę na Facebooku, to bez obaw. Facebook prędzej lub później upomni się o swoje. Obecnie w Polsce dostępne są 3 formy płatności: karta płatnicza, PayPal lub przedpłata określonej kwoty.

Zdecydowanie najwygodniejszym i najczęściej stosowanym sposobem rozliczania się za reklamy z Facebookiem jest podpięcie karty płatniczej, z której system automatycznie pobiera konkretne kwoty zgodnie z ustalonym progiem rozliczeniowym.

Mniej powszechnym sposobem płatności, który stanowi alternatywę dla ściągania zapłaty z karty, jest PayPal. Ten sposób będzie wymagał od Ciebie nieco więcej zachodu. Ostatnim i najmniej wygodnym w użyciu sposobem płacenia za reklamę na Facebooku jest wykonywanie przedpłat określonych kwot. Nie jest to optymalne rozwiązanie, ponieważ po przekroczeniu danej kwoty system automatycznie odetnie Twoje reklamy z aukcji reklam.

kampania reklamowa na FB

Jak reklamować się na Facebooku za darmo? Czy to możliwe i opłacalne?

Sprecyzujmy, co oznacza reklamowanie się i czym jest owe „za darmo”. Jeżeli nie płacisz za reklamę pieniędzmi, to płacisz czasem, który musisz przeznaczyć na działania organicznie. Niemniej, pisząc najogólniej – tak, można reklamować się za darmo na Facebooku.

Taka darmowa reklama polega zwykle na promowaniu się na grupach tematycznych, tworzeniu organicznego contentu, organizowaniu live’ów czy budowaniu wokół siebie społeczności. Pamiętaj jednak, że takie działania wymagają mnóstwa czasu, a ich efekty widoczne są dopiero po wielu miesiącach żmudnej pracy. Z tego też względu organicznym działaniom warto dopomóc, inwestując w odpowiednio przemyślaną, stargetowaną i ustawioną reklamę na Facebooku.

Nawet przy niewielkim budżecie miesięcznym lokalne i małe firmy są w stanie skutecznie dotrzeć do swoich docelowych klientów, promując swoje marki, produkty czy usługi. Zwróć jednak uwagę, że przy skromnym budżecie niezwykle ważne jest, aby wycisnąć z niego ostatnie soki i perfekcyjnie ustawić reklamę na FB.

Niemniej, wymienione w tekście działania reklamowe realizowane z poziomu menadżera reklam wykonywane są odpłatnie. W systemie reklamowym Facebooka nie ma możliwości wykonywania darmowych kampanii reklamowych.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w tworzeniu reklam na Facebooku, napisz do mnie! Zastanowimy się, jak możesz najefektywniej promować swój biznes.

Znajdziesz mnie również tutaj: